Instituto Nacional de Estadísticas (INE) senaste kvartalsrapport visar att de spanska bostadspriserna steg i genomsnitt med 4,2 % under Q2 2015. På tolv månader steg priserna med 4,0 %. Störst ökning var på Mallorca (7,3 %) samt i storstäderna Madrid (6,4 %) och Barcelona (5,5 %). Även under det andra kvartalet gick priserna upp ganska kraftig, + 4 % jämfört med Q1.
Under Q2 ökade antalet bostadsköp i Spanien med 11,1 % jämfört med samma period 2014. Per capita säljs flest bostäder på Costa Blanca och Costa del Sol, där den utländska efterfrågan är som starkast sen 2007. Antal köp från utländska köpare ökar och efterfrågan från britter ökar mest tack vare det starka pundet. Även efterfrågan från svenskar är stark samtidigt som färre norrmän och ryssar köper bostad i Spanien.
– Som väntat stiger priserna under Q2. Och som väntat är det exklusiva Mallorca samt storstadsmarknaderna som drar, säger Daniel Nilsson, VD för Fastighetsbyrån Utland. Vid sidan av att den inhemska efterfrågan ökar har dessa marknader ett stort inflöde av utländska investeringar. På Mallorca handlar det främst om nordeuropéer medan vi i Madrid och Barcelona även ser stark efterfrågan från USA och Kina.
Den spanska ekonomin växer och så gör efterfrågan på bostäder. Enligt rapporten för andra kvartalet 2015 från inskrivningsmyndigheten Registradores som släpptes 31/8 genomfördes 87 187 bostadsköp i Spanien under Q2 2015, vilket är 11,1 % högre än under Q2 2014. Begagnatmarknaden växer med hela 44 % medan nyproduktion minskar med 40 %. Just nu är fyra av fem bostäder som byter ägare i Spanien begagnade.
Huvudstaden Madrid uppvisar störst efterfrågan och här säljs var sjunde bostad just nu. I övrigt är efterfrågan störst i kustområdena och Costa Blanca, Costa del Sol och Barcelona står tillsammans för 25 % av alla bostadsaffärer. Efterfrågan per capita är också störst på Costa Blanca, Costa del Sol, Almería och Costa Brava. Att efterfrågan är störst i dessa kustområden är intimt kopplat till den utländska efterfrågan, som verkar ha stabiliserat sig kring 13 % av totalmarknaden. Under Q2 2015 utgör utländska köp 12,8 % av totalen.